
FELISA MARÍN BRAVO
Felisa Martín Bravo (San Sebastián, 11 de junY de 1898 — Madrid, 29 d’octubre de 1979), primera dona a ingressar en el Cos Superior de Meteorologia i primera doctora en Física a Espanya.
La seva històra.
Va Començar a Treballar als Laboratoris d’Investigacions científiques LIF, era l’única dona. Després Felisa és va especialitzar en l’estudi de xarxes cristal·lines amb aparells de raigs X i aquest treball va ser la base de la tesi que va defensar el 1926 i que va aprovar amb la qualificació d’excel·lent. Felisa Martín Bravo es va convertir llavors en la primera dona a obtenir el títol de doctora en Física. Com tants altres físics de l’època, Felisa Bravo va preparar les oposicions per accedir a el Servei Estatal de Meteorologia. El 1929 va començar la seva tasca al servei de meteorologia com a ajudant, sent la primera dona a accedir a la mateixa, i l’única fins a 1935. Va continuar els seus estudis a l’estranger i la seva història és un gran referent .
Si voleu saber més d’aquesta científica podeu consultar aquestes dues pàgines web:

AMELIA EARHART
Atchison, Kansas, 24 de juliol de 1897– desapareguda a Howland Island, oceà Pacífic, 2 de juliol de 1937
LA SEVA HISTÒRIA HISTÒRIA
El 21 de maig del 1932, quan tenia trenta-quatre anys, va esdevenir la primera dona a travessar l’Atlàntic tota sola. Va sortir del Canadà a bord d’un Lockheed Vega vermell. Era un avió molt innovador, ràpid i resistent. L’Amelia va volar sense parar sobre l’oceà durant gairebé quinze hores. Es va enfrontar amb el cansament, els vents fortíssims, el gel sobre les ales i els problemes mecànics de l’avió. Però, finalment, 3.260 quilòmetres després, va aterrar en un camp a Irlanda. El 1935, l’Amelia va ser la primera a volar en solitari des de les illes Hawaii fins als Estats Units. Era un viatge perillós de quatre mil quilòmetres, i diversos pilots havien mort intentant-lo. Al 1937 es va plantejar un nou repte. Volia fer la volta al món en avió. Això ja ho havia aconseguit Wiley Post quatre anys abans. Però l’Amelia ho volia fer per la ruta més llarga, volant tan a prop de la línia de l’Equador com fos possible. El primer intent va fracassar. Quan s’enlairava de Hawaii per començar la segona etapa, l’avió es va estavellar. Es va fer molt malbé i van haver de tornar al continent per reparar-lo. Però l’Amelia no es va rendir i ho va tornar a intentar poc després.

MARÍA MOLINER
Paniza, Saragossa, 1900 — Madrid, 22 de gener de 1981
LA SEVA HISTÒRIA HISTÒRIA
Pertanyent al cos d’Arxivers, Bibliotecaris i Arqueòlegs, durant la seva estada a València participà activament en les tasques pedagògiques de la Institución Libre de Enseñanza, i fou molt important la seva acció a favor de la cultura durant la guerra civil de 1936-39. La seva obra fonamental, a la qual dedicà pràcticament tota la vida, és el Diccionario de uso del español (1966-67), en dos volums.


ROSA PARKS
Rosa Parks (Tuskegee, Alabama, 4 de febrer del 1913 — Detroit, Michigan, 24 d’octubre del 2005)
La seva històra.
Rosa Parks va canviar la història dels drets civils dels negres nord-americans amb un simple ‘no’, un gest senzill però transcendent, sense cap pretensió doctrinària. L’1 de desembre del 1955 va pujar a un autobús de Montgomery, a l’estat d’Alabama, i s’assegué al lloc reservat per a la gent de color. Als autobusos, blancs i negres mai no compartien l’espai. La llei obligava els negres a seure al darrere, i també a deixar els seus seients als blancs quan no quedessin llocs lliures. Aquell dia no era pas diferent, els negres feien el que se suposava que havien de fer: cedir. Fins que li arribà el torn a aquesta modista de 42 anys.
Aprofitar les oportunitats
“No. Estic cansada que em tractin com una ciutadana de segona classe”, va etzibar Parks. Davant la seva negativa a aixecar-se, el conductor va cridar la policia. Parks no era la primera negra que acabava a la presó per no cedir el seu seient. Però el seu desafiament fou l’inici d’una protesta, encapçalada per un jove i desconegut Martin Luther King.
FONT: Sapiens.cat